Culture et communication : Une approche relationelle / par Pierpaolo Donati

By: Abstract: La sociologia contemporània ha difós, al llarg dels darrers anys, una opinió sobre "allò que fa" o constitueix la societat. La idea és que el social és fet de comunicacions, i només de comunicacions. La perspectiva neo-sistèmica ha desenvolupat aquest punt de vista d'una manera molt sofisticada. En aquest assaig, l'autor vol oferir una avaluació crítica d'aquesta perspectiva, tot confrontant les dues aproximacions principals usades avui en dia en l'anàlisi dels processos culturals i comunicatius. La primera només tracta la cultura com un instrument per a la comunicació, en la mesura que la cultura forneix valors, codis simbòlics, etc. La segona insisteix sobre l'autonomia relativa de la cultura respecte de l'àmbit social. La tesi de l'autor és que ambdues teories són molt mancades, pel que fa a la comprensió de tot allò que es produeix a la societat occidental contemporània. La tesi de conclusió és que la cultura és necessària per a la comunicació, sigui com a instrument per a dur-la a terme, o com a component autònom de les relacions socials en les que la comunicació és sempre inclosa. Només es pot entendre i explicar aquest fet si es pot observar la cultura com a component bé intern (inmanent), o bé extern (trascendent) respecte de les relacions socials, i això implica una comprensió del lligam comunicació/cultura en un marc de tipus relacional.Abstract: La sociología contemporánea ha difundido a lo largo de los últimos años una opinión sobre "aquello que hace" o constituye la sociedad. La idea es que todo lo social está compuesto de comunicaciones y sólo de comunicaciones. La perspectiva neosistémica ha desarrollado este punto de vista de una manera muy sofisticada. En este ensayo, el autor ofrece una evaluación crítica de esta perspectiva, confrontando las dos aproximaciones principales utilizadas hoy en día en el análisis de los procesos culturales y comunicativos. La primera sólo trata la cultura como un instrumento para la comunicación, en la medida que la cultura suministra valores, códigos simbólicos, etc. La segunda aproximación insiste sobre la autonomía relativa de la cultura respecto del ámbito social. La tesis del autor es que ambas teorías son muy incompletas en cuanto a la comprensión de todo lo que se produce en la sociedad occidental contemporánea. La tesis de conclusión del autor es que la cultura es necesaria para la comunicación, sea como instrumento para llevarla a cabo, o bien como componente autónomo de las relaciones sociales en las que la comunicación está siempre incluida. Slólo se puede entender y explicar este hecho si se puede observar la cultura como un componente bien interno (inmanente) o bien externo (trascendente) respecto a las relaciones sociales, y ésto implica una comprensión del vínculo comunicación/cultura en un marco de tipo relacional.
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