Diagnòstic del sector cultural de Barcelona
Publication details: [Barcelona] : [Ajuntament], [1998?]Description: 100 fSummary: El propòsit d'aquest Pla és aquest és intercanviar ordres de prioritat; l’estratègia de transformació de la ciutat avui ha de ser eminentment cultural, i és aquesta la que ha de tenyir la resta de planejaments estratègics i no al revés. Continguts traduïts en innovació i creació, en coneixement accessible per a tots els ciutadans, en producció artística i cultural d'avantguarda, en un patrimoni generador de realitats visibles i diferenciades, en recerca científica, i en un seguit d'elements que han de permetre garantir la competitivitat de la ciutat en termes econòmics i de qualitat de vida. La provatura es planteja sobre dos supòsits: el primer és que la cultura avui esdevé un sector econòmic amb processos de producció similars a qualsevol altre, amb una presencia d'iniciativa privada molt important i en expansió i que, a més, pot ser un dels principals jaciments d'ocupació en un futur molt immediat. Això permet plantejar una planificació de futur que faci possible cobrir els dèficits i donar resposta a les amenaces que, ara per ara, té el sector de la cultura a Barcelona. El segon supòsit, possiblement més complex, és el que fa referencia a "l’excepcionalitat de la cultura". Aquesta, més enllà de generar béns i serveis amb capacitat de circular pel mercat, fa referencia a imaginaris col·lectius, a la generació de símbols, a l'expansió de valors determinats. El sistema cultural d'una ciutat no es pot avaluar, només, pel nombre d'espectadors o per la quantitat d'artistes d'una determinada disciplina. Elements com la civilitat, l' educació dels ciutadans, la diversitat multicultural, l'obertura als nous llenguatges creatius, a la ciència i a la tecnologia, la participació, el sentit crític, etc. són indicadors de la "salut cultural" d'un territori. Des d'aquesta perspectiva planificar la cultura d'una ciutat vol dir planificar !'intangible de la ciutat, tot allò que no es veu però que tothom sap que és important. Aquest segon element o propòsit és el que configura la verdadera importància del Pla. Avui els canvis i les adaptacions a les noves situacions són més culturals que físiques. Les ciutats, com qualsevol altre sistema humà, necessiten lubrificar els mecanismes simbòlics que permeten la seva adaptabilitat als canvis, garantir cotes d'integració suficients i, sobretot, millorar les capacitats i aptituds dels seus ciutadans. (Font: Presentació)Item type | Current library | Call number | Copy number | Status | Date due | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Book | Centre d' Informació i Documentació del CERC | 20 Pla 98 | 1 | Available | 1900065919 |
Participants en l'elaboració del diagnòstic -- 1. Presentació -- 2. Tendències globals: 2.1. La creació i la innovació ; 2.2. Cultura i economia ; 2.3. Les noves tecnologies: un canvi d’època ; 2.4. Cultura local, cultura universal ; 2.5. El consum cultural ; 2.6. Cultura i cohesió social -- 3. Les tendències a la ciutat: 3.1. La creació a Barcelona ; 3.2. Les industries de la cultura a Barcelona ; 3.3. El sector públic i la cultura a Barcelona ; 3.4. Les associacions culturals ; 3.5. La implantació de les noves tecnologies ; 3.6. El consum cultural ; 3.7. Cultura i ciutat: de) districte a la metròpoli ; 3.8. Cultura i educació -- 4. Una visió cultural de futur per Barcelona: 4.1. Una ciutat que aposta per la creació ; 4.2. Una ciutat que aposta per la singularitat emmarcada en un context ; 4.3. Un sistema cultural metropolita ; 4.4. Un sistema cultural mixt - públic i privat-. Un pacte per la cultura ; 4.5. Les dimensions a que la cultura ha de donar resposta -- 5. Els dèficits i les oportunitats del sector cultural: 5.1. El patrimoni ; 5.2. Les biblioteques de la societat del coneixement ; 5.3. Les arts i l'audiovisual ; 5.4. Les noves tecnologies
There are no comments on this title.