Local cover image
Local cover image

Arte y eficiencia : el sector de la cultura visto desde la empresa / Beatriz Muñoz-Seca, Josep Riverola (editores)

Contributor(s): Publication details: Pamplona : Eunsa, 2011Edition: 1ª edDescription: 323 pISBN:
  • 9788431327576
Summary: Interessant i revelador diagnòstic del sector cultural des d’una perspectiva empresarial. Vuit professors de l’IESE Business School de la Universitat de Navarra, la majoria amb titulació i trajectòria docent i investigadora a prestigioses universitats de l’àmbit anglosaxó, però sense experiència prèvia en el mon de la gestió cultural, es reuneixen per escriure un llibre sobre gestió d’institucions culturals. Només la coordinadora del llibre, Elvira Marco Marínez (directora del programa Gestión de Instituciones Culturales del IESE) i dos dels autors, Beatriz Muñoz-Seca i Josep Riverola (autors d’un llibre Opera y operaciones: cómo gestionar las operaciones en el siglo XXI) coneixien el sector cultural. L’objectiu del llibre és doble, d’una banda, aportar una anàlisi empresarial per millorar la competitivitat i la productivitat de les institucions culturals i fer que siguin generadores de creixement econòmic, i de l’altra, dotar a l’empresa d’una visió més social i fer que recuperi alguns valors característics de l’àmbit cultural com són la perseverança, el gust pel detall i la feina ben feta. L’anàlisi del sector es basa fonamentalment en les arts visuals i escèniques. S’hi analitza la gestió de marca del Museu Guggenheim de Nova York; la visió estratègica del Museo del Prado de Madrid; el finançament per a la reconstrucció del Teatre del Liceu de Barcelona; l’estructura d’operacions de la Tate de Londres; la gestió de cues en el museu de La Cassette de París; l’estratègia d’anàlisi i gestió de clients de la Fundació La Caixa; la gestió del talent aplicada al Teatro Real, i finalment, els mètodes de lideratge del director d’orquestra José Luis López-Cobos i del doctor Valentín Fuster, director de l’Institut Cardiovascular del Mount Sinaí de Nova York. Els autors consideren que, en general, les institucions culturals poden ser analitzades segons el model empresarial, però remarquen les peculiaritats i punts febles següents: es tracta d’un sector molt endogàmic que no s’ha obert a d’altres àmbits i on és difícil innovar; l’obra es converteix en una finalitat en sí mateixa i no s’analitza el seu impacte en la societat; manca reflexió estratègica de posicionament de les institucions i d’establir objectius a llarg termini; el client es dóna per fet i fins i tot es pot considerar una molèstia que s’ha de patir, no existeix gestió activa de clients; algunes institucions es plantegen com involucrar a la població més jove, o a un públic més divers, però no sembla haver-hi una preocupació generalitzada sobre aquest tema; l’estructura de finançament perilla, el model europeu de subvenció desapareix progressivament i s’han d’identificar noves alternatives financeres per a la supervivència de les institucions; les noves tecnologies es fan servir per facilitar activitats, però no existeix una discussió profunda sobre el seu ús per a la transformació del servei al client; ningú es planteja la realitat del seu servei fent servir un disseny d’operacions; encara que algunes institucions adoptin el concepte de marca, la majoria no el conceben com un element diferencial de la seva activitat; i finalment, es fa referència a la gestió del talent, un dels majors reptes del sector. (Font: el Centre)
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Collection Call number Copy number Status Date due Barcode
Book Book Centre d' Informació i Documentació del CERC Sala General S 00382 1 Available 1900134611

Prólogo -- Colaboradores -- 1. Introducción: una perspectiva empresarial / Beatriz Muñoz-Seca y Josep Riverola -- 2. La Fundación Solomón R. Guggenheim / Francisco Iniesta y Elvira Marco -- 3. Comercializar las artes / Francisco Iniesta y Elvira Marco -- 4. Museo Nacional del Prado / Elvira Marco, Beatriz Muñoz-Seca y Josep Riverola -- 5. Diseñar una estrategia / Adrián Caldart -- 6. Gran Teatre del Liceu: resurgir de las cenizas / Serge Poisson-de Haro -- 7. La función financiera en las instituciones culturales / Antoni Subirà -- 8. TATE: reinvertar las operaciones para un tipo de empresa diferente / Beatriz Muñoz-Seca y Josep Riverola -- 9. Reinventar las operaciones / Beatriz Muñoz-Seca -- 10. El Museo de La Cassette / Josep Riverola -- 11. Javier López-Gil Antoñanzas: amante del arte / Josep Riverola -- 12. Un enfoque práctico del diseño de sistemas de visitas: aplicación al Museo de La Cassette / Josep Riverola -- 13. Fundación "La Caixa": exposiciones de arte / Philip G. Moscoso y Alejandro Lago -- 14. Una perspectiva de servicio de las entidades culturales y sus clientes / Philip G. Moscoso y Alejandro Lago -- 15. Jesús López Cobos: la dirección de artistas / Santiago Álvarez de Mon -- 16. Valentín Fuster: director e investigador / Santiago Álvarez de Mon -- 17. Gestionar el talento / Santiago Álvarez de Mon -- 18. Fundación del Teatro Lírico: Teatro Real / Josep RIverola -- 19. Reflexiones desde la cultura / Beatriz Muñoz-Seca -- 20. Quince retos para el sector cultural / Beatriz Muñoz-Seca y Josep Riverola -- Bibliografia -- Listado de tablas -- Listado de figuras

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image

Powered by Koha