Local cover image
Local cover image

Art, curadoria i polítiques culturals des dels feminismes: una anàlisi de la Mostra FemArt (1992-2018) [Recurs electrònic] / Anna Fando Morell ; tutora: María López Ruido ; directora: Elena Gabriela Fraj Herranz

By: Publication details: Barcelona : Universitat de Barcelona, 2020Description: 605 p. : digital, fitxer PDF (24,46 Mb)Online resources: Dissertation note: Tesi (doctoral) - Universitat de Barcelona. Estudis Avançats en Produccions Artístiques, 2020 Summary: La present tesi consisteix en un anàlisi de la Mostra FemArt que parteix de la sistematització del seu arxiu, considerant tant els seus agents i les seves pràctiques artístiques o curatorials, com la seva trajectòria política. La recerca consisteix en recopilar, reconstruir, situar aquest material d'arxiu en un context teòric, històric i vivencial que explora les interseccions dels espais culturals i dels espais feministes de la ciutat de Barcelona i també en comentar críticament les tensions entre l'ideari feminista i la institució art, la connexió del projecte amb les diverses corrents feministes i les experiències personals de les artistes vinculades a l'activisme feminista. La comparació del marc teòric, compost per estudis culturals, crítica i teoria artístiques, estudis de gènere i teoria feminista, amb el cas d'estudi del projecte FemArt és el principal exercici que articula la investigació. La Mostra FemArt és una mostra d'art fet per dones, lesbianes i trans, impulsada des de l'associació Ca La Dona l'any 1992, una iniciativa artística encara vigent, que planteja una exposició anual, una xarxa d'artistes i un conjunt d'activitats paral·leles. Aquesta investigació s'estructura a partir del treball de camp que recull el testimoni d'artistes, historiadores d'art, curadores i gestores culturals i a partir de la recopilació del material d'arxiu. Aquest anàlisi de FemArt aglutina les principals problemàtiques que travessen les pràctiques feministes en el sector cultural: la influència institucional en el marc cultural, l'encaix de l'activisme en l'àmbit artístic, l'ús de l'art com a transformador estratègic del sector social, el replantejament de models de treball, la distinció entre treball precari, treball voluntari i militància política, les condicions de treball de les dones en l'àmbit cultural, la desigualtat d'oportunitats de les dones artistes, els estereotips que existeixen al voltant de les mostres integrades per artistes dones i la capacitat inclusiva dels projectes feministes locals. (Font: Autora)
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Collection Call number URL Status Date due Barcode
e-Book e-Book Centre d' Informació i Documentació del CERC Repositori digital General E220040 Accés al document Available E220040

Tesi (doctoral) - Universitat de Barcelona. Estudis Avançats en Produccions Artístiques, 2020

Aquesta tesi doctoral està subjecta a la llicència Reconeixement- NoComercial 4.0. Espanya de Creative Commons.

Agraïments -- Resum/Abstract -- Índex de contingut -- Part 1. Introducció: Presentació ; Presentació del cas d'estudi ; Motivació ; Preguntes i objectius de la investigació ; Estructura de la tesi ; Metodologies ; Consideracions prèvies i aportacions ; Línia de temps -- Part 2. Plantejament teòric: 1. Plantejaments teòrics i aproximacions de la recerca: 1.1. Polítiques culturals feministes: Re definició de la cultura des dels feminismes ; El paper de l'art i la cultura en les estratègies feministes ; Algunes corrents feministes d'influència global per entendre les tensions i les relacions dins del moviment ; 1.2. Art i feminismes: Sobre la denominació d'art feminista ; Art i feminisme en el context de l'estat espanyol ; Alguns apunts sobre la denominada creativitat femenina ; Historiografies crítiques ; Estètica feminista ; El pacte espectatorial ; 1.3. Posicions feministes vers les institucions artístiques: Definir l'art com a una utopia o com a una institució ; Les institucions en qüestió ; La crítica institucional ; 1.4. Introducció dels feminismes al sistema de l'art: Institucionalització dels feminismes i dels moviments socials a partir de la dècada del 1980 ; Observant les institucions culturals: informes i museus ; L'Art feminista i les genealogies feministes als museus espanyols ; Els sabers feministes als museus ; Apunts sobre l'Acadèmia, les Universitats i les escoles d'art ; 1.5. Generar espai artístic als moviments socials: Algunes problemàtiques de situar-se al marc cultural ; Denúncia sobre l'exclusió de les dones en l'àmbit artístic ; On són les dones? ; 1.6. Alguns trets diferencials dels feminismes locals: L'arrelament al territori i el nacionalisme català ; De la burgesia a la classe treballadora, de la classe formada a la classe marginada i precaritzada ; Barcelona i el clima dels moviments alternatius ; 1.7. Resum del capítol -- Part 3. FemArt Com a cas d'estudi: 2. Fer lloc a l'activisme artístic: 2.1. Els inicis de la Mostra ; 2.2. El paper del vídeo i la performance ; 2.3. Disputar els espais: La reflexió sobre els espais privats i els espais públics ; 2.4. De la visibilitat a la transformació del sector cultural ; 2.5. L'espai de Ca La Dona: L'okupació del carrer Font Honrada i el pis de Gran Via ; De Gran Via al principal de carrer Casp ; La nova casa del carrer Ripoll ; 2.6. Pràctiques feministes de gestió cultural: La noció de curadoria ; Algunes entitats culturals feministes ; 2.7. La preocupació per l'art a les Jornades Feministes: FemArt a les Jornades Feministes ; 2.8. Resum del capítol ; 3. Experiències encarnades de l'activisme artístic al voltant de FemArt: 3.1. Artistes o activistes?: Entre la pràctica artística, el rol de la feminitat, la pràctica política i els feminismes ; 3.2. Anàlisi de la participació a la Mostra FemArt ; 3.3. Tensions internes derivades de la categoria d'artista: Autocensura i posicions de risc ; La institució dins nostre ; 3.4. Professionalització i precarietat: La formació autodidacta ; Multitasking i flexibilitat ; El paper de l'educació i de la docència ; 3.5. Resum del capítol ; 4. Cerca de recursos i encaix institucional: 4.1. Mediació amb la utilitat institucional: Algunes incomoditats de posicionar-se al marge ; L'estructura organitzativa de Ca La Dona ; L'encaix dels recursos públics i els recursos propis de la Mostra FemArt ; 4.2. Les mostres d'art com a capital simbòlic i la plusvàlua de la ruptura: Col·lectives i temporals ; Les artistes omplen el 'buit' de març ; 4.3. El paradigma de les mostres d'art de dones i el paradigma de les exposicions d'art feminista ; 4.4. Coneixement, reconeixement i desigualtat de forces: Estratègies d'autolegitimació, els paràmetres d'una legitimitat extitucional ; Nous constructes de correcció i incorrecció política en el marc del feminisme mainstream, els mitjans i les xarxes socials ; El rebuig a l'estètica feminista ; Noves activacions estètiques feministes de la generació Milenial o Y a la generació Z ; 4.5. Resum del capítol ; 5. Models de treball: 5.1. Tasques i organització de la Mostra ; 5.2. La presa de decisions a FemArt i a Ca La Dona ; 5.3. Models de treball en equip: Rols: equips i jurats ; Treball remunerat, militància, voluntariat i beques ; Visions de futur i objectius del projecte ; 5.4. El no-comissariat i altres pràctiques de curadoria a FemArt ; 5.5. Alguns models de treball de les organitzacions feministes: Discrepàncies sobre la gestió en les organitzacions feministes: l'exemple de la Bonnemaison ; 5.5. Resum del capítol ; 6. Subjectes, usuàries i professionals: 6.1. El subjecte feminista en crisi: de "dona" a éssers feministes ; 6.2. Subjectes de diverses procedències ; 6.3. Anàlisi de la cobertura de les convocatòries: perfils i target: Professionals implicades en l'organització de la Mostra ; 6.4. Sobre la vigència de les exposicions no-mixtes ; 6.5. Gestions de les diferències i dels privilegis: El contínuum lèsbic contra l'heterosexualitat obligatòria ; El sud d'Europa ; Assenyalar els privilegis dels feminismes blancs ; El debat trans a la Mostra ; Capacitats i diversitats: el camí cap a la interseccionalitat ; Relacions intergeneracionals ; Noves tecnologies ; 6.6. Resum del capítol ; 7. Edicions i temàtiques: 7.1. Sobre les edicions i les temàtiques de FemArt: Breu revisió dels catàlegs de la Mostra FemArt ; 7.2. Temes o tòpics? Sobre les temàtiques de les mostres feministes: Una cronologia de les temàtiques de FemArt ; 7.3. Temàtiques incloses i excloses ; 7.4. Resum del capítol ; 8. Objectes artístics: 8.1. La dimensió estètica dels discursos activistes ; 8.2. L'anàlisi del tipus d'obra presentada a FemArt (1992-2018): Algunes pràctiques artístiques identificades a partir de la trajectòria de FemArt: Tècniques emprades a la Mostra FemArt ; 8.3. Alguns eixos teòrics per organitzar l'art amb temàtica feminista ; 8.4. L'obra d'art com a autosignificació ; 8.5. El cos com a camp de batalla ; 8.6. La representació de les violències: Violència masclista ; Violència estètica ; Violència institucional ; Violència racista ; Violència epistèmica ; Violència obstètrica o de l'àmbit de la salut ; 8.7. La representació del desig i la sexualitat ; 8.8. Representar les cures ; 8.9. Projectes d'art polític i social ; 8.10. Expressions de gènere ; 8.11. L'espai privat i la semiòtica dels electrodomèstics ; 8.12. Maternitats ; 8.13. Representar l'alteritat: Masculinitats ; Decolonialitat ; 8.14. Resignificar alguns materials ; 8.15. Resum del capítol -- Part 4. Conclusions: Problemàtiques que han ressonat a la Mostra FemArt ; Sobre les preguntes de la investigació ; Resultats de la investigació ; Conclusions finals ; Bibliografia ; Llistat de figures -- Part 5. Annexes: 1. Catalogació de la Mostra FemArt (1992-2018): 1.1. Taula de projectes artístics ; 1.2. Taula d'activitats ; 1.3. Directori de participants ; 2. Textos curatorials de la Mostra FemArt (1992-2018): 2.1. Directori de textos ; 2.2. Recopilació de textos: Mostra de creativitat de dones (1992) ; Les dones fem art (1994) ; Les dones fem art (1995) ; Les Multimedias (1997) ; Gènere i Identitat (1998) ; Ull públic, mirada de dona (1999) ; Noves @rtistes (2000) ; De reflexes i reflexions (2002) ; Desig (2003) ; Intervencions públiques (2004) ; Les pors (2005) ; La Casa (2006) ; El temps (2007) ; Cuidadania (2008) ; Arts i feminismes (2009) ; Higiene i neteja (2010) ; Revoltes (2011) ; Afinitats (2012) ; Díscola Menopausa (2013) ; Cos Desobedient (2014) ; Contramemòria: oblidem l'oblit (2015) ; L'Àpat Transgressor (2016) ; Il·limitades (2017) ; Hem vist coses que mai no creuríeu (2018) ; Annex 3. Treball de camp: converses i entrevistes: 3.1. Marta Vergonyós Cabratosa ; 3.2. Carme Porta Abad ; 3.3. Dolores (Dolo) Pulido León ; 3.4. Teresa Sanz Coll ; 3.5. Assumpta Bassas Vila ; 3.6. Cristina Font ; 3.7. Nora Ancarola ; 3.8. Marta Darder i Nora Ancarola ; 3.9. Judit Vidiella Pagès ; 3.10. Maria Pons Renom ; 3.11. Marta Selva Masoliver ; 3.12. Julia Lull Sanz

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image

Powered by Koha