La Producción simbólica : teoría y método en sociología del arte /
por Néstor García Canclini
- 1ª ed.
- México D.F. : Siglo Veintiuno, 1979
- 162 p., [16] p. de làm.
Entorn a les anàlisis de l'art com a part de la producció social d'allò que és simbòlic, examina els obstacles teòrics i metodològics posats per les estètiques idealistes, per certes concepcions del víncle art-societat formulades per historiadors i per sociòlegs positivistes. Discuteix els principals models d'articulació de l'estructura i la superestructura, els seus canvis recents per la renovació epistemològica del marxisme i per les aportacions d'altres ciències socials. Confronta aquesta reelaboració teòrica, amb investigacions sociològiques sobre l'art, i la posa a prova especialment en un extens capítol en el qual l'autor presenta una investigació pròpia on estudia les estratègies culturals del model de desenvolupament econòmic, tecnològic i industrial a l'Amèrica Llatina, així com la seva connexió amb les avantguardes artístiques a la dècada dels seixanta. L'autor indaga també en quina mesura pot explicar-se des de determinacions col.lectives, la innovació individual i grupal. En referència a los estudios del arte como parte de la producción social de lo simbólico, examina los obstáculos teóricos y metodológicos colocados por las estéticas idealistas, por ciertas concepciones del vínculo arte-sociedad formuladas por historiadores y por sociólogos positivistas. Se discuten los principales modelos de articulación de la estructura y la superestructura, sus cambios recientes por la renovación epistemológica del marxismo y por aportes de otras ciencias sociales. Confronta esta reelaboración teórica con investigaciones sociológicas sobre el arte, y el autor la pone a prueba especialmente, con una investigación propia que estudia, en un extenso capítulo, las estrategias culturales del desarrollismo económico en América Latina y su conexión con las vanguardias artísticas en la década del sesenta, indagando en que medida puede explicarse desde determinaciones colectivas, la innovación individual y grupal.